טסים לחופשה? כך תעדו אם דגים צריכים כשרות בחוץ לארץ

שתף:

תוכן עניינים

 בניגוד לבשר, שהלכות הכשרות ביחס אליו ברורות, דווקא בדגים אנחנו יכולים לראות חוסר ידע גדול יותר. לתופעה הזו יש מספר סיבות, אבל אם אתם רוצים לדעת בדיוק מה המעמד ההלכתי של דגים, אנחנו כאן כדי לספר לכם את כל מה שחשוב לדעת על הכשרות שלהם.

סימני הכשרות בדגים

התורה מתייחסת בצורה מפורשת לסימני הכשרות בדגים ודורשת מאיתנו שלדג יהיו סנפירים וקשקשים על מנת שהוא יהיה מותר באכילה. מהסיבה הזו כל יצור ימי אחר אסור באכילה, כיון שדגים הם היצורים היחידים שמחזיקים בשני התנאים הללו. בתורה שבעל פה מופיע שדי בכך שיהיו לדג קשקשים, כיון שלא ייתכן דג שיש לו קשקשים בלבד, ולכן הסנפירים אינם תנאי הכרחי בפועל.

לאור זאת, ברגע שאתם מזהים דג שיש לו קשקשים הדג הזה מותר באכילה ללא כל סייג. יתרון נוסף שיש בדגים הוא שאין צורך לשחוט אותם כמו בהמות או עופות, ואף לא נוהג בהם דין טריפה. חלק ניכר מהמורכבות הרבה שיש בכשרות בשר נובע מהלכות נבלות וטריפות, דבר שלא קיים בהלכות כשרות דגים.

מתי השאלה הזו רלוונטית?

המקום שבו שאלת כשרות הדגים הופכת להיות רלוונטית היא בעיקר כאשר אנחנו נמצאים בחו"ל. בארץ נדיר יותר לראות דגים שנמכרים בדוכנים ברחוב או בתפזורת בתוך חנות, דבר שבמדינות רבות בעולם ניתן לראות בכל פינה. אם אתם מזהים דג כשר שנמצא יחד עם דגים אחרים שאתם לא מזהים אותם, ניצבות בפניכם שלוש בעיות.

  1. זיהוי הדג: הבעיה הראשונה היא הזיהוי של הדג. לדגים שונים יכול להיות מראה דומה, במיוחד אם הם עברו עיבוד מסוים. לפני שאתם קונים את הדג עליכם להיות בטוחים מעל לכל ספק שאכן מדובר על הדג שאתם חושבים.
  2. מגע עם דגים לא כשרים: ברגע שהדג עבר עיבוד מסוים, חיתוך או כל תהליך אחר, סביר להניח שהכלים שבהם נעשה שימוש לצורך התהליך הזה הם אותם כלים שאיתם עובדו הדגים הלא כשרים. במצב כזה לא תוכלו לאכול את הדג על אף שמדובר על דג כשר.
  3. תולעים: בעיה נוספת שרלוונטית בכל מקום היא בעיית התולעים. בבטן הדג או מתחת לעורו עלולות להיות תולעים דבר שכמובן הופך את הדג לכזה שאסור באכילה גם אם הוא כשר. 

כשרות דגים – מה עושים בפועל

לאור כל האמור, ניתן להגיע למסקנות הבאות: אם אתם נמצאים בטבע או שאתם יכולים לקנות דג שברור לכם מעל לכל ספק שהוא לא עבר אף תהליך עיבוד, ניתן לאכול אותו אם רואים שיש לו קשקשים. מנגד, ברגע שהדג עבר תהליך עיבוד או שאתם לא מצליחים לראות בבירור האם לדג היו קשקשים, לא ניתן להכשיר את אכילתו. בכל מקרה, עליכם לוודא שהחלק הפנימי של הדג נקי מתולעים.

רוצים להיות מעודכנים בדילים חמים ?

הירשמו עכשיו ותיהיו מעודכנים בדילים הכי חמים ברשת.

    פוסטים בנושא טיולים ניתן למצוא כאן

    לינקים מהירים